Virtualia XIII- 14 oct.2011 – de Cristina Ştefan

– stenogramă-

Iaşi. Galeriile Anticariat D.I. Grumăzescu. Alina Manole şi dl. Grumăzescu ne întâmpină la intrare. Miroase a cărţi, a maşini de scris vechi, a unelte de scris vechi şi a tablouri cu rame patinate. Alina se agită, mai are ceva de cumpărat, cartea Virtualia XIII e peste tot, pe mese, scaune, pe canapea. Şerban Georgescu dă un interviu. Deschid cartea. E frumoasă, e distinsă, Vlad Turburea a ales culorile toamnei. Un tânăr, o floare. Cine eşti? Laurenţiu Belizan! Un tânăr, o privire scrutătoare. Am emoţii. Ştiu cine e. Adrian Agheorghiesei. O tânără. Frumoasă. „Vin de la Cluj!” Raluca Blezniuc.

Începem!
Reprezentanta Editurii Humanitas. Ne vorbeşte de legătura editurii cu autorii. Mă gândesc. Poate la anul Virtualia va publica antologia la Humanitas. Alina mulţumeşte lui Virgil Titarenco, Vlad Turburea, Silvia Bitere şi Maria Gabriela Dobrescu pentru realizarea antologiei. Spune că, fără supărare, textele nu sunt chiar cele trimise. A făcut o selecţie conformă cu unitatea volumului. Da, aşa e! Mă uit şi la mine habar nu am de unde a luat textele. Foarte bine. Asta face un coordonator de antologie. Să lecturăm cartea! Alina citeşte „Cont de toamnă” de Virgil Titarenco apoi „Alte povestiri de la Şipot” de Vlad Turburea. Hai, Cristina, citeşte! Eu? Sunt atâţia tineri, eu baba mă găsiţi? Citesc, din Silvia Bitere, Maria Gabriela Dobrescu şi Carmen Tania Grigore. Spunea Alina că vom citi fiecare din propria creaţie, dar nu, e mai bine să citim din ceilalţi autori şi din cei care nu sunt prezenţi. Adrian citeşte din Paul Blaj, poezia mea, „În iubire de umeri”, din Raluca Blezniuc. Citim, aplaudăm. Raluca citeşte din Dorin Cozan, din Paul Blaj, si o poezie frumoasă, recentă, a lui Adrian, „Noapte bună, copii,”. Apoi, Tu, surâzândă a lui Dorin Cozan. Întreb. Chiar nu a venit Dorin Cozan? Nu, asta e! Îi adusesem cărţi să aibă ce critica la text. A venit Eugen Bot. Îl privesc curioasă, îl credeam un războinic dar când citeşte iveşte brusc marele suflet pentru poezie, e vizibil dăruit.
Citeşte din nou Alina. Să nu rămână vreun autor nelecturat. Cartea Virtualia XIII are 35 de autori.
A sosit şi Doina Leonte. Nu are ochelarii dar citeşte de pe foile ei, două haiku-uri. Ştiu că-s premiate.

Paul Gorban. Ascult atentă. Bună poezie, nu-l ştiam. Citeşte Şerban Georgescu, intervievatul. După ce că e frumos ca un actor mai are şi o proză scurtă de impact. Doamne-ajută să mai avem recunoscută şi astfel de literatură că de epic cu introducere, cuprins şi încheiere ne-am săturat. Mădălina Căuneac, timidă, citeşte după insistenţe, e nouă la noi şi…o felicit, are un epic de forţă.
O studentă la teatru lecturează cu dicţie clasică, intonaţie clasică,
şi pe armonii clasice din propria poezie. E moment artistic. Îmi place muzica, versul nu m-a convins, cred că nu-s singura.
Trebuia să vină Virgil? Da, spune Alina, poate vine la anul cu un nou volum! Să fie aşa!
Citim, să nu rămână autori nelecturaţi! Aplaudăm, îi aplaudăm.

Mă gândesc că faţă de anul trecut nu mai avem momente de suspans, pauze, nu mai improvizăm, pentru că dl Grumăzescu ne monitorează atent,dă muzica mai tare, mai încet, în tandem cu recitarea noastră. Eugen Bot citeşte iar din Paul Blaj şi eu amintesc de premiul USR pe care meritat l-a luat în septembrie, recent, la Festivalul George Bacovia. Şi Laurenţiu a luat premiul UniCredit!
Dl Grumăzescu ne întreabă cine scrie satiră, pamflet, epigramă. Noi…nimic. „Suntem trişti”, conchide Laurenţiu. Dl Grumăzescu ne propune să revenim aici, periodic, să recităm, dar să şi luăm nişte lecţii de dicţie. Ei…sunt nişte discuţii pe tema asta, eu îi spun că suntem din cei online, obişnuiţi cu tastele. Îi mulţumim frumos pentru găzduire şi atmosferă cenaclieră bine gândită. Ne recită un sonet. Aplaudăm. Citesc din Miha Aionesei, poezia pentru Sergiu.
Ar mai fi câteva detalii de consemnat, un pisic cântăreţ, un câine adormit, prăjituri, cărţi, cărţi dăruite, un aer de „am mai fi vrut să vorbim”. Şi despre Alina, fata asta frumoasă şi blândă care cuprinde pe fiecare cu o vorbă de vers.

1 comentariu

  1. dant said,

    Octombrie 19, 2011 la 10:06 am

    Felicitari!


Lasă un răspuns

